Troubadour Bierboek

Biergids: “Goedele Liekens in haar beste jaren”

Auteur Gastauteur

Gepubliceerd op maandag 10 september 2018

Gastbijdrage van Toine van Corven, journalist en ondernemer.

Binnenkort verschijnt de Biergids van De Troubadour

Bier is cultuur. Net zoals tegenwoordig een bruin café, voor zover dat nog bestaat. Hoe cultureel moet een biergids van een bruin café dan wel niet zijn?! In oktober verschijnt in eerste editie een boek waarin het vaste bierassortiment van Café De Troubadour in Tilburg staat beschreven. Miel Blok, dienstdoend kastelein op donderdag, typeert daarin op tekstueel opvallende wijze, 114 bieren. Zoals: “Goudblond als Conny van Breukhoven en fris als Christopher Froom na een solo van 80 kilometer door het Italiaanse hooggebergte.” Dit gaat uiteraard over Affligem Blond. Of: “Belgisch sexy als Goedele Liekens in haar beste jaren.” Hier heeft de auteur het onmiskenbaar over Boon Kriek.

Dat het bruin café als fenomeen door allerlei regels met uitsterven wordt bedreigd, zal velen worst wezen, maar er zijn ook mensen die dit uitermate betreuren. Zoals ik. Een prachtige cultuur loopt gevaar door intolerantie, klagers, modernismen, te ver doorgeschoten overheidsbemoeienis en nog zowat factoren. Midas Dekkers schreef er een verontrustend boek over.

Wat ze moeten doen om het vege lijf te redden, weten de meeste kasteleins niet. Meedoen met de mode lijkt een oplossing, maar is dat uiteraard niet. Dan ben je als bruin café bij voorbaat gezien. De klanten paaien? Ook al lastig. De een wil dít, de ander dát. Café de Troubadour in Tilburg is 103 jaar oud en overleeft tot nu toe. Dit vooral dankzij de rechtlijnigheid en ijzeren volharding van kastelein Rob (70), die je ‘de pis niet lauw maakt’, zoals ze in Tilburg zeggen. Initiatieven die in andere kroegen minder werken, weten hier de gemêleerde clientèle te binden. Tot een fietstocht (langs terrassen) aan toe.

Geregeld organiseert De Troubadour een proeverij van bieren van elders, die intussen tot ver buiten Tilburg bekendheid geniet. Het café zelf heeft een assortiment bieren van formaat, binnenkort voor het eerst in een soort bloemlezing, op alfabet, bij elkaar gebracht in een jaarlijks te updaten gids. De auteur gaat er zo nu en dan met gestrekt been in. Als het over Brand gaat bijvoorbeeld: “het bier waar Limburgers trots op waren. Totdat ze het voor een paar grijpstuivers verkochten aan Heineken”, schrijft Blok. Die brouwerij moet het trouwens de gehele gids door ontgelden, “maar als jij ook niet zo van bier houdt, trekken we gewoon een flesje voor je open, hoor.” Over gastvrijheid gesproken. Als het over Urthel Samaranth gaat: “het etiket is zó lelijk dat we hebben overwogen het af te plakken met Heineken-stickers.”

Even verderop: “Boon Oude Geuze is gemaakt door bijzonder geduldige mensen. Het mengsel bestaat uit bieren die tot drie jaar oud zijn, ongeveer zo lang als je gemiddeld moet wachten als je je internetprovider belt.” Op een warme dag schijnt bijna niets zo goed te zijn tegen de dorst. “Op regenachtige dagen ook niet, maar dat terzijde.” Bostels Tripel Karmeliet: “Wat moet je nog zeggen over de zachte afdronk van deze goudkleurige allemansvriend? Niets. We kunnen deze ruimte beter benutten om je te vertellen wat Pi is met 99 cijfers achter de komma: 3,141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592307816406286208998628034825342117067. Zo. Tel die maar eens na.”

Zo komen er bekende en onbekende bieren voorbij, telkens op een verrassende manier getypeerd. Zoals De Koninck: “een beetje als Edwin Linskens bij PSV was: je vergat hem snel, maar zonder hem was Romario nergens. De Koninck Om niet te vergeten.” De Roos Bikse Tripel: “Verrassend. Een beetje alsof je verwacht naar je schoonouders te gaan en in plaats daarvan op een geweldig feest belandt. Dat dus, maar dan uit een flesje. Sint Juttemis WTF: World Taekwondo Federatie? Wikileaks Task Force? Write To File? Wireless Telecommunications Facility? Kies maar! Sint Juttemis, de eerste der Tilburgse craft beer brouwerijen, geeft je graag opties.”

Zo gaat het maar door. Over Vandestreek Deep Dive (13%), met 7,70 euro per flesje het duurste biertje in de gids: “Het schenkt als motorolie en geeft je de smaak van veel koffie. Neem een paar slokken en je daalt af naar dieptes waar het pikzwart is. Veel plezier en doe ze de groeten daar beneden!”

De gids is er voor alle bierliefhebbers, ook voor solitaire kroeglopers, zo blijkt: “Gebruik hem om even wat afstand te nemen van mensen die je onaardig of saai vindt. Ga gewoon aan tafel zitten lezen. Je ziet er dan ronduit asociaal uit, maar goed: ieder excuus is er een, toch? We faciliteren je graag. Ook bij vluchtgedrag. Bestel je er wel een lekker biertje bij? Proost!”

De biergids van De Troubadour wordt in een oplage van 500 gedrukt. De presentatie is op 13 oktober in het café.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: